Feedback
Frågor om lån
Efter en godkänt ansökan betalar vi ut ditt lån till Servicekontot i Villabanken (Lån & Spar Bank) efter att du har signerat ditt digitala kreditavtal.
Du betalar varje månad på lånet genom att överföra pengar till Servicekontot. Från Servicekontot dras sedan månadsbeloppet automatiskt till lånet. Ett tips är att lägga upp en stående överföring från ditt löne- eller pensionskonto till Servicekontot. På så sätt behöver du inte tänka på att göra en överföring varje månad.
Vid överföring till Servicekontot ska 11 siffror anges. De fyra första är clearingnumret 9630. Det efterföljande sju är kontonumret. Är kontonumret kortare fyller du ut med nollor framför, exempelvis 96300054321.
Hur mycket du ska betala varje månad framgår av din låneavi. Låneavi hittar du alltid i internetbanken. Vill du kan du även få avin skickad med post (aviavgift tillkommer).
Skicka in en låneansökan på det belopp du totalt önskar låna (summera befintligt lånebelopp och det belopp du vill höja lånet med). Vi kontaktar dig sedan för att presentera det bästa alternativet för dig.
Du måste ha en tillsvidareanställning, fyllt 18 år och ha en årsinkomst på minst 250 000 kr (totalt för låntagare och eventuell medlåntagare). Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller ha en skuld hos kronofogden.
Du som inte har BankID kan enkelt ladda ner det på datorn eller i mobilen från din ordinarie bank. De allra flesta banker tillhandahåller BankID på fil och Mobilt BankID. BankID är det sätt på vilket du identifierar dig hos Villabanken och är en förutsättning för att kunna vara kund hos oss.
För Villabankens Medlemslån gäller Lån & Spar Banks Generella villkor, Produktvillkor Lån, Produktvillkor Konto och Medlemsvillkor.
Villkoren skickas till dig i samband med att vi skickar avtal om Medlemslån.
Villkoren finns också här.
I förekommande fall gäller även villkor för Låneskyddsförsäkring Gruppliv respektive Låneskyddsförsäkring Omkostnad.
Villabankens clearingnummer är 9630 (Lån & Spar Bank). Det gäller från och med 2015-10-05.
Observera att clearingnumret ingår i ditt kontonummer. Vid överföring till ditt konto anger du först clearingnummer 9630 och sedan ditt kontonummer, 7 siffror. Är ditt kontonummer kortare än 7 siffror fyller du ut med nollor framför, t.ex. 96300054321.
Ja, du kan lösa ditt lån när du vill och det kostar inget extra. Det enda du behöver göra är att föra över pengar till ditt Servicekonto och skriva ett meddelande i internetbanken om att du vill lösa ditt befintliga lån.
Du skickar in ansökan via vår hemsida och blir sedan kontaktad med ett låneerbjudande. Accepterar du erbjudandet kommer du få ett sms där vi ber dig att lämna kompletterande uppgifter via ett digitalt formulär. Du signerar sedan ditt kreditavtal med hjälp av BankID och inväntar utbetalning på Servicekontot i Villabanken (Lån & Spar Bank).
Vänligen kontakta Kundservice för information om hur du överför pengar från utlandet till konto i Lån & Spar Bank.
Det finns idag ingen möjlighet att göra en överföring till utlandet från konto i Lån & Spar Bank. Vill du överföra pengar till utlandet rekommenderar vi att du först överför pengarna till konto i din ordinarie bank och sedan gör utlandsöverföringen därifrån.
Det går bra att göra en extraamortering på ditt lån. Du börjar med att föra över det belopp du vill extraamortera till ditt Servicekonto. Därefter skriver du ett meddelande i Villabankens internetbank om att du vill göra en extraamotering på ditt befintliga lån samt på vilket belopp extraamorterings ska vara.
Vi gör en kreditbedömning och beräknar därefter den individuella räntan, där vi utgår från den enskildes förutsättningar. Är ni två i hushållet kan förutsättningarna bli bättre om ni ansöker tillsammans eftersom vi då tar hänsyn till er totala ekonomi.
Det är den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till de samtliga kostnaderna. I kostnaderna kan till exempel uppläggningsavgift och aviavgift ingå.
Ett annuitetslån innebär att du betalar ett konstant belopp för ränta och amortering tillsammans vid varje betalningstillfälle, d.v.s. månadskostaden är densamma under hela återbetalningstid. Ett lån med rak amortering innebär att amorteringsdelen är konstant vid varje betalningstillfälle och att månadskostanden minskar över tiden, allt eftersom kapitalskulden och därmed räntekostnaden, minskar.
Banker och kreditmarknadsbolag har banksekretess. Detta innebär att alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med en bank eller ett kreditmarknadsbolag faller under sekretess oavsett om det rör sig om skriftliga eller muntliga uppgifter. Till och med uppgiften om att en viss person är kund hos ett sådant bolag omfattas av sekretessen. Därför kan viss information inte skickas via e-mail då banken inte med säkerhet vet om informationen skickas till rätt person, vår kundtjänst kan ställa vissa frågor om kunden ringer för att verifiera att det är kontohavaren som ringer. En kund kan ge sitt uttryckliga samtycke till att viss information lämnas ut till någon annan, det kan t ex ske genom att kunden lämnar samtycket i form av en skriftlig fullmakt för att annan ska få ta del av informationen.
Frågor om kort
Skriv ut ansökan om Villaägarnas Medlemskort MasterCard, fyll i och skicka in till oss. Blir ansökan beviljad skickas kortet kort därefter hem till dig, PIN-koden kommer seperat några dagar efter du har mottagit kortet. Du behöver inte aktivera kortet, det går bra att använda det direkt tillsammans med legitimation.
Du skriver ut blanketten från hemsidan, fyller i och skickar in till oss. Vårt krav är att extrakortsinnehavaren är folkbokförd på samma adress som du som kontoinnehavare.
Du behöver inte vänta med att få hem fakturan för att se dina transaktioner. Loggar in i Villabankens internetbanken uppe i högra hörnet. Du identifierar dig med BankID.
Vid kortköp på internet kräver många internetbutiker att ditt kort är anslutet till 3D Secure. 3D Secure innebär att du varje gång du gör ett köp med ditt kort på internet får en engångskod via sms. Engångskoden anger du i samband med köpet.
För att kunna få engångskoden ska ditt mobiltelefonnummer vara registrerat hos banken. Är ditt nummer inte registrerat idag loggar du in i Villabankens internetbank och skriver ett meddelande till banken, där du uppger ditt mobiltelefonnummer. Det tar normalt 1-2 dygn efter att banken mottagit ditt meddelande med telefonnummer till att du kan börja använda 3D Secure. Kräver butiken att du använder 3D Secure och du inte har anmält mobiltelefonnummer kan kortet inte användas för köp på internet.
Kontaktlös betalning innebär att du kan göra köp med ditt MasterCard utan att behöva slå pinkoden varje gång. Första gången du gör ett köp i butiken använder du kortet precis som vanligt och godkänner ditt köp med din pinkod. Vid efterföljande köp behöver du endast hålla kortet mot butikens kortterminal för att registrera nya köp - snabbt och enkelt. Maximalt belopp som du kan använda kontaktlös betalning för är 200 kr. Vill du göra större köp sätter du kortet i butikens kortterminal och godkänner köpet med din pinkod. Av säkerhetsskäl kommer du med jämna mellanrum att behöva verifiera kortet genom att godkänna köpet med pinkod, trots att beloppet är under 200 kr.
Kontaktlös betalning kräver att butiken har kortterminal för det.
Som innehavare av Villaägarnas medlemskort MasterCard får du som kund bonus på de inköp du gör med ditt MasterCard. Denna bonus finansieras till stora delar av en intäkt som Villabanken får från de köpställen där du handlar med ditt kort (en så kallad interchange-avgift). Till följd av en EU-förordning, som trädde i kraft i december 2015, sänks interchange-avgiften. Alla kreditkortsutgivare inom EU berörs av detta beslut. Till följd av detta kommer bonussystemet i medlemskortet MasterCard att avslutas. Innevarande bonusår och insamlad bonus gäller som tidigare och sträcker sig t.o.m. 2016-03-31.
MasterCard-kort föranleder kostnader för banken oavsett om det används eller ej. Detta, i kombination med minskade intäkter som följd av sänkt interchange-avgift, har föranlett att vi nu inför en årsavgift på kortet om 195 kr. Du som gör minst 6 kortköp/uttag med kortet under en 12-månadersperiod får tillbaka årsavgiften för kortet. Årsavgiften tas ut i början av perioden och återbetalas året efter. Årsavgiften för 2016 kommer att tas ut något senare under 2016.
Vill du avsluta ditt Villaägarnas medlemskort MasterCard ber vi dig fylla i, skriva ut och skicka in blankett för avslut. Har du inte tillgång till skrivare är du välkommen att kontakta Kundservice så skickar vi en blankett till dig. Kundservice finns på telefon 040-205 605 och info [at] villabanken.se, mån – fre kl.10-17.
För att årsavgiften ska återbetalas ska minst 6 kortköp/uttag med kort och/eller extrakort göras under 12-månadersperioden efter att årsavgiften tagits ut.
Exempel: Gör 2 kortköp med huvudkortet och minst 4 med extrakortet.
Du betalar en årsavgift per kort och år. I de fall det finns kort och extrakort utgår två årsavgifter.
I Kortvillkoren har uppgift om kortutgivare samt möjligheten till Collect Call till Spärrservice ändrats.
I Medlemsvillkoren har villkor för bonus tagits bort och villkoren gjorts neutrala för att kunna tillämpas oavsett vilken organisation/förbund kortinnehavaren är medlem i och som banken samarbetar med.
Du har tillgång till specialrabatter för mycket som rör din bostad, familj och fritid. Läs mer om dina medlemsrabatter.
Du får hem faktura varje månad med bankgironummer och OCR-nummer. Du kan också göra extra inbetalningar på kortet när du vill. Du har alltid samma OCR-nummer.
Observera att det är nytt bankgiro och nytt OCR-nummer från och med den 10 maj 2016. Läs mer här.
Villaägarnas medlemskort MasterCard är ett betal- och kreditkort där du varje månad har möjlighet att välja om du vill betala hela eller delar av den kredit du utnyttjat. Många använder kortet för större köp, t.ex. en resa eller kapitalvaror, och vill dela upp betalningen av över ett par månader. Av den anledningen är det förvalda beloppet i e-fakturan det minsta beloppet du ska betala. Du har alltid möjlighet att ändra det förvalda beloppet till ett högre belopp i din internetbank. Total utnyttjad kredit och dina transaktioner ser du när du öppnar fakturan.
Du kan alltid, vid vilken tidpunkt du vill, göra en eller flera inbetalningar på valfritt belopp till ditt MasterCard.
Har du glömt din PIN-kod kontaktar du oss för att få enPIN-kod skickad till dig. Har någon kommit över, eller du misstänker att någon kommit över, din PIN-kod ska du alltid omedelbart ringa Spärrservice för att spärra kortet. Spärrservice har öppet dygnet runt och finns på 040-205 698, från utlandet +46 (0)40 205 698.
Om du förlorar, eller misstänker att du förlorat, ditt kort eller din PIN-kod ska du omedelbart ringa Spärrservice på 040-205 698, från utlandet +46 (0)40 205 698. Spärrservice har öppet dygnet runt. Av säkerhetsskäl spelas alla samtal till Spärrservice in.
Du skriver ut ansökan om höjd kredit, fyller i och skickar in till oss. Vår maxkredit är 50 000 kr.